Články 07/12/2020

Umíte druhým naslouchat? Klíčovou roli hraje opravdový zájem a empatický přístup

Mgr. Petra Nevtípilová psycholog, terapeut, kouč
Mgr. Petra Nevtípilová
psycholog, terapeut, kouč

Vytvořte si účet pacienta na ZnamyLekar.cz a objednejte si návštěvu rychle a snadně

Mnoho lidí neumí druhým naslouchat. Nemyslím poslouchat druhé. Je rozdíl pouze poslouchat a slyšet druhé vs. vnímat to, co říkají tzn. naslouchat opravdově a empaticky.

Znáte to? Přijde za Vámi kamarádka (kamarád) a zeptá se: „Jak se máš?“ Začnete jí tedy popisovat, jak se máte. Chcete jí přiblížit Vaši situaci (když i už se zeptala se „zájmem“). A protože se zrovna „trefila“ a Vy řešíte nějaký problém, začnete s ní o tom mluvit v souvislosti s tím, jak se máte v poslední době.

Někdy se stane, že začne skákat do řeči a nenechá Vás domluvit (pro jednou to nevadí) nebo s Vámi začne sdílet to, co zažívá ona. Začne to připodobňovat Vaší situaci nebo popisuje třeba svůj jiný problém. Vy řeknete co Vás trápí a odpověď je: „To znám“: začíná mluvit o sobě a své situaci. Ale Vy jste zrovna v tu chvíli tohle slyšet nepotřebovala. Začala jste o své situaci povídat a sdílet ji s ní, protože jste pravděpodobně zrovna potřebovala podporu a třeba také jiný náhled.

V té chvíli, i když „zájem“ na začátku projevila… Vy ho necítíte, ten opravdový, autentický. Pokud se to stává pravidelně, opakovaně.

Další důležitou roli v komunikaci hraje empatie. A jaké, že to je empatické naslouchání? Mohla použít věty:
- Mrzí mě, že Tě to tak zasahuje, jak Ti můžu pomoct?
- Jsem tu pro Tebe, kdybys potřebovala o události mluvit…
- Rozumím, že to je pro Tebe náročné, jak to zvládáš?
- Jak se cítíš, co bys teď potřebovala , aby ses cítila líp?
- Pojď sem, objemu Tě…

Namísto:
- Musíš to vydržet, buď silná!
- Vždycky jsi vše zvládla, zvládneš i tuto situaci, bude líp…
- Říkala jsem Ti, že to tak dopadne, tak teď “nebreč”.
- Já mám úplně stejnou zkušenost, vím jak Ti je.
- Vůbec to neřeš (takovou “prkoninu”).
- To zase bude dobré.
- Nějak se to samo vyřeší, mysli na to, že jsi mohla dopadnout ještě hůř.
- …

Dvě ženy si povídají na gauči Je rozdíl pouze poslouchat a slyšet druhé vs. vnímat to, co říkají tzn. naslouchat opravdově a empaticky.

Pokud Vy patříte právě mezi ty empatické lidi, kteří umí druhým opravdu naslouchat… mohou si pogratulovat, že takového člověka mají ve své blízkosti. Ale pozor! Existuje však pro vás riziko – lidé tuto vaši schopnost velmi dobře vycítí. Můžete se tedy stát tím na koho se obrací pro radu, chtějí Vás za „vrbu“. Budou se na Vás obracet i v podstatě lidé, které tak dobře neznáte. Nebo i kolegové třeba na večírku a jiných neformálních akcích. Zkrátka je budete přitahovat jak magnet. Pokud na to máte energii, určitě Vás pár minut „nezabije“ a někomu třeba pomůžete, uděláte dobrý čin. Ale** je potřeba naučit se říct dost**, asertivním způsobem a umět i odmítnout, říct „ne“. Tím se vymezíte. Pečujte o sebe nastavením vlastních hranic, Vy jste ti nejdůležitější.

Pokud máte někoho takového, komu Vy nasloucháte a on Vám ne… myslím opravdově a empaticky… řekněte mu to. Dá se na tom pracovat a naučit se některé věci. Pokud ovšem druhá strana je schopna sebereflexe. Pokud i přesto převažuje způsob, který jsem popisovala v úvodu, doporučuji zvážit „inventuru přátel“. Je jen na Vás, komu věnujete svůj drahocenný čas, který už Vám nikdo nevrátí.

Tento článek byl zveřejněn na serveru ZnamyLekar s výslovným souhlasem autora nebo autorky. Veškerý obsah webových stránek podléhá příslušné ochraně podle zákona o autorském a průmyslovém vlastnictví.

Webové stránky ZnamyLekar neobsahují odborné lékařské poradenství. Obsah těchto webových stránek (text, grafika, obrázky a další materiál) byl vytvořen pouze pro informační účely a nenahrazuje lékařské poradenství, diagnózu nebo léčbu. Pokud máte pochybnosti o zdravotním problému, obraťte se na specialistu.


www.znamylekar.cz © 2022 - Najděte si lékaře a objednejte se

Web používá soubory cookie k poskytování služeb v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.
Ve svém prohlížeči můžete definovat podmínky pro ukládání nebo přístup k souborům cookie.